Beispiel für einen Jazz Index zu Peter Brötzmann
————————————————-
Jazz Index – created on 13. August 2014
The following bibliographical information is drawn from periodicals and books present in the archive of the Jazzinstitut Darmstadt. Our extensive periodical collection comprises more than 55,000 issues of some 1,050 jazz periodicals. Close to two-thirds of the collection has been indexed.
Following the more recent entries are abbreviations denoting the nature of the material in the respective articles. These symbols are:
[A] = analytical remarks
[B] = extensive book review
[BT] = blindfold test
[C] = concert review
[D] = discography
[F] = feature article
[I] = interview
[„I“] = article written by the respective musician himself
[N] = (very short) news item
[O] = obituary
[R] = extensive record review
[T] = transcription
The Jazz Index is a service of the…
Jazzinstitut Darmstadt, Bessunger Strasse 88d, D-64285 Darmstadt, Germany
phone ++49 (6151) 963700
This bibliography has been compiled and mailed by … Jazzinstitut Darmstadt,
e-mail: jazz@jazzinstitut.de, Internet: www.jazzinstitut.de
Brötzmann, Peter (ts * b: 6.Mar.1941, Remscheid/Germany; Lexikon: Feather [1976,1999]; Companion [1987]; New Grove [1988,2001]; rororo [1988]; Reclam [1989]; Dictionnaire [1988,1995]; MusicHound [1999]; Rough Guide [1999,2000]; Wölfer [2008]; vertical file: Peter BRÖTZMANN [1986-1987,1992-1995,1999,2002,2006])
***
J.-M. Fehlhaber: Das Peter Brötzmann Trio in Aachen, in: Sounds, 1/1966-67, p. 25-26 (C)
Rainer Blome: Ein neues Gesicht im Jazz. Peter Brötzmann, in: Jazz Podium, 125/8 (Aug.1966), p. 216 (F/I) [digi.copy]
Rainer Blome: Peter Brötzmann – Do It Yourself / Peter Brötzmann Trio, in: Sounds, 4/1967, p. 33-34 (R)
Manfred Miller: Irene Schweizer / Peter Brötzmann. Deserving of wider recognition, in: Jazz Podium, 16/3 (Mar.1967), p. 86-87 (F) [digi.copy]
NN: Jazz in Deutschland 1967. Die Musiker. Peter Brötzmann Trio, in: Jazz Podium, 16/3 (Mar.1967), p. 66 (F) [digi.copy]
NN: Free Jazz – Pop Jazz. Jazz – unverständlich oder populär? Klaus Doldinger und sein Quartett, Vertreter des modernen Jazz und Peter Brötzmann und sein Trio, exponierte freejazzer, liefern sich musikalisch und in der Diskussion eine harte Auseinandersetzung, in: [WDR archive, call slip], 12.May 1967 (call slip; no further information; video not available at the Jazzinstitut) [digi.copy]
Keith Knox: Peter Brötzmann, in: Jazz Monthly, #155 (Jan.1968), p. 15 (F)
Siegfried Schmidt-Joos: „Weil viele Dinge geändert werden müssen.“ Ein Interview mit Peter Brötzmann, in: Jazz Podium, 17/4 (Apr.1968), p. 128-129 (I) [digi.copy]
NN: Wohlklang nein. „Machine Gun“ (Brötzmann 2), in: Der Spiegel, 10.Sep.1968, p. 195 (R) [digi.copy]
Manfred Miller: Peter Brötzmann, in: Sounds, #8 (Sep.1968), p. 16-17 (F)
H.D. Schelte: Peter Brötzmann und die Jazzkritik, Köln 1969 [book: Sounds], passim (F/A: „Machine Gun“) [digi.copy]
Günther Eichler: Zwischen Klarheit und Chaos. Konstruktivismus und Free Jazz im Darmstädter Studentenkeller, in: Darmstädter Echo, 6.May 1969 (C: Peter Brötzmann, Fred van Howe, Peter Kowald, Sven Ake Johansson) [digi.copy]
NN: „Brötzmann kommt“, in: [concert info], Darmstadt, 19.Jun.1969 (short F) [digi.copy]
NN: Das neue Profil der deutschen Jazzmusiker. Peter Brötzmann, in: Jazz Podium, 19/3 (Mar.1970), p. 91-92 (F)
R. Williams: „Nipples“ Is Outstanding, in: Melody Maker, 21.Nov.1970, p. 32 (R)
European Jazz Personalities. German Federal Republic, Part 1, in: Jazz Forum, #13/14 (Fall/Winter 1971), p. 108 (short F: biography)
Dieter Zimmerle: Brötzmann Trio, in: Jazz Podium, 20/8 (Aug.1971), p. 280-286 (F/I with Peter Brötzmann, Fred van Hove, Han Benning) [digi.copy]
Nele Hertling & Peter Brötzmann & Jost Gebers: Free Jazz und Kinder. 15 Kinder & Brötzmann, Van Hove, Bennink, in: Free Jazz und Kinder [EP], FMP S 1/2 (1972) (F/“I“: liner notes) [digi.copy]
W.P.: Peter Brötzmann + Albert Mangelsdorff, in: Sounds, 6/1972, p. 36 (R)
NN: Platte des Monats. Peter Brötzmann Trio + Albert Mangelsdorff, in: Jazz Podium, 21/2 (Feb.1972), p. 34 (R)
R. Williams: Blasting Berlin, in: Melody Maker, 5.Feb.1972, p. 34 (R: Florence Nightingale / The End u.a.)
NN: Brötzmann-van Hove-Bennink, in: Jazz Podium, 21/4 (Apr.1972), p. 104-105 (F)
Peter Schulze: Free Jazz ohne Publikum, in: Jazz Podium, 21/9 (Sep.1972), p. 15-17 (F/I)
NN: Free-Jazz-Förderung, in: Der Spiegel, 19.Mar.1973, p. 137 (short F/I) [digi.copy]
D. Pennequin: Onze Européens parlent de leur musique. Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #220 (1974), p. 19-21
Gérard Rouy: Brötzmann-Mangelsdorff (Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, in: Jazz Magazine, #220 (1974), p. 4-5
Alfred König: Podium Jam Session. Brötzmann „Einheitsfrontlied“, in: Jazz Podium, 23/1 (Jan.1974), p. 27 (letter)
Werner Panke: A Portrait of Peter Brötzmann, in: Jazz Forum, #38 (Dec.1975), p. 46-48 (F/I)
Peter Brötzmann & Jost Gebers: Free Jazz und Kinder, in: Jost Gebers (ed.): For Example. Workshop Freie Musik 1969-1978. Photographs, Documents, Statements, Analyses, Berlin 1978 [book/LP booklet: FMP/Free Music Production], p. 21 („I“)
Peter Brötzmann: 10mal Spaß und Musik / Ten Times Fun and Music, in: Jost Gebers (ed.): For Example. Workshop Freie Musik 1969-1978. Photographs, Documents, Statements, Analyses, Berlin 1978 [book/LP booklet: FMP/Free Music Production], p. 126a-127a („I“)
H. Lukas Lindenmaier: Peter Brötzmann. Interview, in: Cadence, 4/10 (Oct.1978), p. 3, 5-7, 20, 22 (I) [digi.copy]
Werner Panke: Ohne Kompromiß. Weg mit den Jugendsünden des Jazz!, in: Fono Forum, 10/1979, p. 56-57
John Fordham: Storm, in: John Fordham: Shooting from the Hip. Changing Tunes in Jazz, London 1996 [book: Kyle Cathie Limited], p. 83-84 (C; Reprint, from: The Guardian, Oct.1980)
Bert Noglik: Peter Brötzmann, in: Bert Noglik: Jazz-Werkstatt International, Berlin 1981 [book], p. 190-211 (I)
Bernd Ogan: Peter Brötzmann Trio. Aggressivität und Nuancenreichtum, in: Jazz Podium, 30/3 (Mar.1981), p. 22-23
Philippe Haller: Jazz en direct. Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #296 (Apr.1981), p. 14-15 (C)
Werner Panke: Brötzmann-Schönenberg. Unüberhörbare Annäherungen, in: Jazz Podium, 31/2 (Feb.1982), p. 19
Bernd Ogan: Peter Brötzmann Trio. Überraschende, unkalkulierbare Variationen und Spielarten, in: Jazz Podium, 31/5 (May 1982), p. 25
Peter Kostakis: Peter Brötzmann & Harry Miller & Louis Moholo – „Opened, But Hardly Touched“ (FMP), in: Down Beat, 50/4 (Apr.1983), p. 30-32 (R)
Peter Brötzmann: Pieces for Reed-Instruments Solo, Berlin 1984 [sheet music: FMP/Free Music Production] (T)
H.D. Grünfeld: Interview mit Peter Brötzmann. Zu Kurz gekommen: die Klarinette, in: Jazz Podium, 33/11 (Nov.1984), p. 7-8 (I)
Steve Lake: Great Recordings. The Peter Brötzmann Octet – Machine Gun, in: The Wire, #13 (Mar.1985), p. 45 (F/R)
Bernd Ogan: Brötzmann/Hannes Bauer/Bennink (im Nürnberger Jazzstudio), in: Jazz Podium, 34/5 (May 1985), p. 19 (C)
D. Ilic: Peter Brötzmann – 14 Love Poems, in: The Wire, #23 (1986), p. 52 (R)
NN: Szene. Lärm pur von „Last Exit“, in: Der Spiegel, 19.May 1986, p. 185 (short F) [digi.copy]
Steve Lake: Last Exit. The Living End, in: The Wire, #29 (Jul.1986), p. 22-23, 25 (I with Peter Brötzmann, Bill Laswell, Ronald Shannon Jackson, Sonny Sharrock)
Werner Wenzel: Brötzmann – Harth. Offener Austausch, in: Jazz Podium, 35/8 (Aug.1986), p. 27 (C)
Ekkehard Jost: Sieben Wege, ins Freie zu gelangen. Peter Brötzmann: For Adolphe Sax [p. 99-102 (F/A)], Brötzmann – van Hove – Bennink [p. 121-134 (F/A)], in: Ekkehard Jost: Europas Jazz 1960-80, Frankfurt/Main 1987 [book]
Bill Shoemaker: Han Bennink & Peter Brötzmann. First Entrances and Last Exits, in: Down Beat, 54/1 (Jan.1987), p. 24-26 (F/I)
Bill Shoemaker: Peter Brötzmann & Bill Laswell – „Low Life“ (Celluloid), in: Down Beat, 54/8 (Aug.1987), p. 40 (R)
Thomas Tang: Peter Brötzmann & Alfred Harth. Offener Austausch, in: Jazz Podium, 36/12 (Dec.1987), p. 31 (C) [digi.copy]
Michael Rüsenberg: Es ist nicht das Metall – Peter Brötzmann, in: Ekkehard Jost & Annette Hauber & Klaus Wolbert (Hgg.): That’s Jazz. Der Sound des 20. Jahrhunderts, Darmstadt 1988 [book], p. 685-687 (I)
James Brinsfield: Peter Brötzmann – „Last Exit“ (Enemy); „The Noise of Trouble“ (Enemy), in: Down Beat, 55/1 (Jan.1988), p. 27-28 (R)
Edward Jarvis: Tyskfrijazz lever och har hälsan, in: Orkester Journalen, 56/4 (Apr.1988), p. 31-33 (R: several records on FMP)
Ulrich Stock: Peter und Caspar Brötzmann. Nie schön. Der Vater macht Free Jazz, der Sohn Rockmusik, in: Die Zeit, 12.Aug.1988 (F/I) [vert.file]
Thomas Tang: Floros Floridis Meets Peter Brötzmann & Paul Lytton. Energy- and Power-Play, in: Jazz Podium, 38/5 (May 1989), p. 34 (C)
Steve Lake: Backgrounds + Reviews. Last Exit – A Lexicon of Lightning, in: Day In Day Out, #4 (1990), p. 35-36 (F/I)
Michael Scheiner: Das Jazz-Portrait. Peter Brötzmann, in: Jazz Zeitung, 15/2 (Feb.1990), p. 2-3 (F/I)
John Fordham: Cabaret for Elephants, in: John Fordham: Shooting from the Hip. Changing Tunes in Jazz, London 1996 [book: Kyle Cathie Limited], p. 226-227 (C; Reprint, from: The Guardian, Oct.1990)
Ekkehard Jost: Free Jazz. Peter Brötzmann – „Machine Gun“ (BRO 2), in: Barry Kernfeld (ed.): The Blackwell Guide to Recorded Jazz, Cambridge/MA 1991 [book: Basil Blackwell]¸p. 413-415 (R)
Thomas Mießgang: Peter Brötzmann, in: Thomas Mießgang: Semantics. Neue Musik im Gespräch, Hofheim 1991 [book], p. 61-66 (I)
Thomas Tang: Peter Brötzmann zum 50. Einen kleinen Auschnitt aus einem kleinen Leben erzählen, in: Jazz Podium, 40/3 (Mar.1991), p. 10-12 (I)
Markus Müller: Nachrichten aus der Wirklichkeit. Die ganze Wahrheit in zwei Akten, in: Jazzthetik, 5/5 (May 1991), p. 16-23 (I)
Bert Noglik: Danke und guten Weg. Peter Brötzmann zum 50., in: Neue Zeitschrift für Musik, 152/6 (Jun.1991), p. 30-35 (F/I)
Peter Erik Hillenbach: Familienkrach. Portrait: Brötzmann & Brötzmann, in: Zeitmagazin, 27.Mar.1992, p. 46-48, 52 (F/I)
Gérard Rouy: Jazz en direct. Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #311 (Oct.1992), p. 6 (C)
Thomas Tang: Peter Brötzmann. Film-Portrait ist meine Sprache, in: Jazz Podium, 42/1 (Jan.1993), p. 29 (C)
John Corbett: Machine Gun Etiquette, in: The Wire, #108 (Feb.1993), p. 42-43, 46-47 (I) [digi.copy]
Gary Parker Chapin: Brötzmann / Van Hove / Bennink plus Albert Mangelsdorff – „Live in Berlin ’71“ (FMP CD 34/35), in: Coda, #253 (Jan/Feb.1994), p. 25 (R) [digi.copy]
Manu Holterbach, Jérome Noetinger & Pascal Kobert: Peter Brötzmann, in: Revue & Corrigée, #22 (Dec.1994), p. 20-21 (I)
Bert Noglik: Peter Brötzmann Quartet, in: Jazzfest Berlin ’95, Berlin 1995 [program], p. 58-59 (F)
Gudrun Edel-Rösnes: Peter Brötzmann. När det låter runt, starkt och skönt – då tycker jag om det, in: Gränslöst, #1 (May 1995), p. 12-16 (I)
Peter Kemper: Behutsamer Berserker. Peter Brötzmann als unermüdlicher Prophet des freien Jazz, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 12.Sep.1995 (F/C) [vert.cile]
Chema Chacón: Peter Brötzmann, in: Margen (Spain), #8 (Winter 1996/1997), p. 39 (F)
Wolfram Knauer: Emanzipation wovon? Zum Verhältnis des amerikanischen und des deutschen Jazz in den 50er und 60er Jahren, in: Wolfram Knauer (Hg.): Jazz in Deutschland, Hofheim 1996 [book], p. 141-157 (F)
Gérard Rouy: Peter Brötzmann. Le free explosif, in: Jazz Actuel, #3 (Apr.1996), p. 4-5 (I)
Ssirus W. Pakzad & Christian Stolberg: Könner an der Kanne, in: WOM Journal, Aug.1996, p. 40 (short F)
Franck Médioni & Alexandre Pierrepont & Gérard Rouy: Albert Ayler. Message reçu, in: Jazz Magazine, #462 (Sep.1996), p. 34 (short I über Albert Ayler)
Jörg Fischer: „Unser Kopf ist rund, damit das Denken die Richtung ändern kann“. Zur stilistischen Entwicklung Han Benninks unter besonderer Berücksichtigung von Einflüssen aus den bildenden Künsten, Mainz 1997 [Examensarbeit], p. 30-31 (A: Brötzmann/van Hove/Bennink: „Balls“, 1970); p. 50-51 (A: Brötzmann/van Hove/Bennink); p. 54-61 (A: Das Spielen mit verschiedenen Idiomen bei Brötzmann/van Hove/Bennink); p. 70-71 (A: „Schwarzwaldfahrt“); passim (F)
Kouichi Ohshima: Peter Brötzmann Discography, Tokyo 1997 [book: Improvised Company] (D)
Gérard Rouy: Les tendres violences de Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #470 (May 1997), p. 38-39 (I)
Marcello Lorrai: Peter Brötzmann vecchio ragazzo free, in: Musica Jazz, 53/7 (Jul.1997), p. 28-30, 32 (I)
Felix Klopotek: Peter Brötzmann. Saxophonsoloaufnahmen sind heute keine Besonderheiten mehr…, in: Jazzthetik, 11/9 (Sep.1997), p. 52-55 (F/I)
Adam Strider: Peter Brötzmann. Two Nights in New York City, in: Stridernews, #5 (Jul.1998), p. 6-7 (C)
Patrik Landolt: Peter Brötzmann. Genie des Dilettanten. Das große Donnern und der lange Nachhall, in: DU, Jul.1998, p. 70-72 (F)
Bruce Carnevale: Common Currencies. For European jazz musicians bent on freedom and independence, cultural exchange has led to a new definition of terms, in: Jazziz, 15/9 (Sep.1998), p. 116-117 (F/short I with Evan Parker, Peter Kowald, Peter Brötzmann)
Harald Hult: Öppna Öron. Peter Brötzmann, in: Gränslöst, 4/3 (Sep.1998), p. 36-38 (BT: George Lewis: Ice Cream“; Bose Wärmell: „The Golden View“; Don Cherry & Bernt Rosengren: „Brotherhood Suite II“; Anthony Dalgas: „Manes Begoglou“; Ethnic Heritage Ensemble: „Afro Slick“; David Ware: „Blues for a Change“; Lennie Tristano: „Ghost of a Chance“; John Russell & Roger Turner: „Romney Marsh“)
Wolf Kampmann: Peter Brötzmann Chicago Tentet, in: Jazz Fest Berlin ’99, Berlin 1999 [program booklet], p. 22-23 (F)
Bruce Carnevale: Auditions. Peter Brötzmann – „The Chicago Octet/Tentet“ (Okla Disk), in: Jazziz, 16/1 (Jan.1999), p. 60 (F/R)
Reiner Kobe: Die Like a Dog Quartet – „Little Birds Have Fast Hearts“ (FMP), in: Jazz Podium, 48/1 (Jan.1999), p. 68 (R)
Bob Rusch: Peter Brötzmann Review, in: Cadence, 25/2 (Feb.1999), p. 5-7 (I)
James Hale: Brötzmann 1998, in: Coda, #284 (Mar/Apr.1999), p. 12-14 (F/R)
Sam Prestianni: Peter Brötzmann’s Die Like a Dog Quartet – „Little Birds Have Fast Hearts, No. 1“ (FMP), in: Jazziz, 16/3 (Mar.1999), p. 71 (R)
Steven A. Loewy: Peter Brötzmann Unmasked. Leader of the Pack, in: Coda, #284 (Mar/Apr.1999), p. 8-12 (F/I)
Ben Watson: Peter Brötzmann’s Die Like a Dog Quartet – „Little Birds Have Fast Hearts, Volume Two“ (FMP), in: Jazziz, 16/7 (Jul.1999), p. 81, 83 (R)
Carina Prange: Peter Brötzmann. Wanderer dies- und jenseits der Grenzen, in: Jazz Podium, 48/10 (Oct.1999), p. 30-31 (I)
John Corbett: Machine Gunners. Evan Parker / Peter Brötzmann, in: Down Beat, 66/10 (Oct.1999), p. 40-44 (F/I); response, by Matt Banash, in: Down Beat, 66/12 (Dec.1999), p. 12 (letter)
Jon C. Morgan: Iron Lungs. After four decades of intense activity, Peter Brötzmann’s spirit is undiminished, in: The Wire, #188 (Oct.1999), p. 26-29 (F/I)
Klaus Mümpfer: Solokonzertreihe der Jazz-Fabrik Rüsselsheim mit Mangelsdorff, Schlippenbach, Brötzmann, in: Jazz Podium, 48/11 (Nov.1999), p. 40 (C)
Mark Greenaway: Peter Brötzmann. Nipples Out Again, in: Avant, #17 (fall 2000), p. 25 (F)
Mike Heffley: Northern Sun, Southern Moon. Identity, Improvisation, and Idiom in Freie Musik Produktion, Middletown/CT 2000 [PhD thesis: Wesleyan University], passim, especially p. 568-571, 583-584, 590-591, p. 676-721 (F/I), p. 1332-1334 (A: „Die Like a Dog“, p. 1335-1337 (A: „For Adolphe Sax“) [digi.copy]
Steve Kulak: Dying Like a Dog. Inside the mind of God: Sunday Morning, Frankfurt, with the Peter Brötzmann Quartet, in: Avant, #14 (Winter 2000), p. 6-9 (F)
Patrick Hughes: Peter Brötzmann’s Die Like a Dog Quartet featuring Roy Campbell – „From Valley to Valley“ (Eremite), in: Jazziz, 17/3 (Mar.2000), p. 66-67 (R)
John Corbett: Freeways. A Tour Diary from the Improvised Road with the Peter Brötzmann Chicago Tentet Plus Two, in: Down Beat, 67/10 (Oct.2000), p. 36-39 (F)
Amiri Baraka: Peter Brötzmann Sextet & Quartet – „Nipples“ (Unheard Music Series/Atavistic), in: Jazz Times, 30/10 (Dec.2000), p. 148 (R)
Jon Andrews: Peter Brötzmann Chicago Tentet – „Stone/Water“ (Okadisk); Peter Brötzmann Sextet/Quartet – „Nipples“ (UMS/ALP), in: Down Beat, 67/12 (Dec.2000), p. 76, 78 (R) [digi.copy]
Dan Warburton: On Location. Peter Brötzmann’s Chicago Tentet, Banlieue Bleue Festival, Paris, in: Signal to Noise, #22 (summer 2001), p. 39 (C)
Hannes Schweiger: Peter Brötzmann. Much to Say, in: Jazz Live, 131 (2001), p. 8 (F/I)
Serge Perrot: Peter Brötzmann, in: ImproJazz, #71 (Jan.2001), p. 4-5 (I)
Gérard Rouy: Peter Brötzmann, le colosse de Wuppertal, in: Jazz Magazine, #512 (Feb.2001), p. 24-25 (F/I)
Phil Freeman: Peter Brötzmann Group – „Fuck de Boere“ (Atavistic), in: Jazziz, 18/8 (Aug.2001), p. 50 (R)
Andreas Felber: Peter Brötzmann. Teatime in Wuppertal, in: Jazzthetik, 15/11 (Nov.2001), p. 46-48, 50-51 (I) [xerox in vert.file]
Gérard Rouy: Peter Brötzmann, 60 ans saxophoniste, in: Jazz Magazine, #520 (Nov.2001), p. 34-35 (F/I)
Felix Klopotek: Peter Brötzmann, Gregor Hotz. One That Stood Alone, in: Felix Klopotek: How They Do It. Free Jazz, Improvisation und Niemandsmusik, Mainz 2002 [book: Ventil], p. 45-50 (F)
Klaus Mümpfer: Brötzmann-Sommer. Leidenschaftliche Verausgabung, in: Jazz Podium, 51/1 (Jan.2002), p. 43 (C)
Mitch Myers: Peter Brötzmann – „Fuvk de Boere“ (Unheard Music/Atavistic); Haaz & Company – „Unlawful Noise“ (Unheard Music/Atavistic), in: Down Beat, 69/1 (Jan.2002), p. 73 (R)
Andreas Felber: Der unbezähmbare Realo. Die kultige Sturheit des Peter Brötzmann, in: Jazz Zeit, #30 (Jul/Aug.2002), p. 8 (F/I)
Peter Margasak: Peter Brötzmann, in: Down Beat, 69/9 (Sep.2002), p. 17 (C)
Phil Freeman: Peter Brötzmann Trio – „For Adolphe Sax“ (Atavistic), in: Jazziz, 19/10 (Oct.2002), p. 65 (R)
Marc Chénard: Brötzmann + 9 = Wild Nights at the Casa, Casa del Popolo, Montreal, in: Coda, #306 (Nov/Dec.2002), p. 27-28 (C)
Clifford Allen: Peter Brötzmann, in: All About Jazz, #13 (May 2003), p. 5, 17 (I)
Michael Rosenstein: Peter Brötzmann, Four CDs, in: Coda, #309 (May/Jun.2003), p. 23-24 (R)
Bill Shoemaker: Peter Brötzmann & William Parker & Hamid Drake – „Never Too Late but Always Too Early“ (Eremite); Peter Brötzmann Die Like a Dog Quartet – „Aoyama Crows“ (FMP); Peter Brötzmann Sextet/Quartet – „More Nipples“ (Unheard Music Series/FMP Archive Edition), in: Jazz Times, 33/7 (Sep.2003), p. 108 (R)
Georg Kleinert: Peter Brötzmann Chicago Tentet, in: Jazzclub Magazin (Karlsruhe), 18/4 (Sep/Oct.2003), p. 7 (F: concert preview)
Jérôme Baboulène: Eric Dolphy. L’outrepasseur. La jazz dans la troisième dimension, in: Jazz Magazine, #552 (Oct.2004), p. 18-23 (F/short I with Peter Brötzmann, Denis Colin, Han Bennink, Mats Gustafsson, Joe McPhee, Misha Mengelberg, Evan Parker, Michel Portal, Louis Sclavis, Jef Sicard, Ken Vandermark, Otomo Yoshihide, Mike Zwerin)
Chris Kelsey: Peter Brötzmann Chicago Tentet – „Signs“ (Okkadisk), in: Jazz Times, 34/10 (Dec.2004), p. 125-126 (R)
David Borgo: Sync or Swarm. Improvising Music in a Complex Age, New York 2005 [book: Continuum], passim (F/A)
Mike Heffley: Northern Sun / Southern Moon. Europe’s Reinvention of Jazz, New Haven 2005 [book: Yale University Press], passim; especially p. 137-145 (F: chapter „Peter Brötzmann (Improvisation)“ [digi.copy]; „The ’68ers“); p. 265-266 (F/I: chapter „Peter Brötzmann“) [digi.copy]
Ralf Dombrowski: Basis-Diskothek Jazz, Stuttgart 2005 [book: Reclam], p. 31-32 (R: „Machine Gun“, FMP); reprint, in: Ralf Dombrowski: Basis-Diskothek Jazz, Stuttgart 4/2011 [book: Reclam], p. 35-36 (R)
Thomas Loewner: Peter Brötzmann, in: Peter Niklas Wilson (ed.): Jazz Klassiker, Stuttgart 2005 [book: Reclam], p. 659-666 (F)
Ulfert Goeman: Trio Sonore. Überzeugt mit freiem Spiel, in: Jazz Podium, 54/4 (Apr.2005), p. 40 (C)
Christian Broecking: Peter Brötzmann. Harte Arbeit Free Jazz, in: Jazz Thing, #61 (Nov/Jan.2005/2006), p. 78-79 (F/I)
E. Dieter Fränzel & Dietrich Rauschtenberger: Peter Brötzmann. „Wir hatten den Willen, so weit wie möglich zu gehen“, in: E. Dieter Fränzel & JAZZ AGe Wuppertal (eds.): sounds like whoopataal. Wuppertal in der Welt des Jazz, Essen 2006 [book: Klartext], p. 171-181 (I)
E. Dieter Fränzel & Heiner Bontrup: Peter Brötzmann, der Free Jazz und der Zeitgeist, in: E. Dieter Fränzel & JAZZ AGe Wuppertal (eds.): sounds like whoopataal. Wuppertal in der Welt des Jazz, Essen 2006 [book: Klartext], passim; especially p. 168-170 (F)
E. Dieter Fränzel & JAZZ AGe Wuppertal (eds.): sounds like whoopataal. Wuppertal in der Welt des Jazz, Essen 2006 [book: Klartext], passim (F)
Lloyd Peterson: Music and the Creative Spirit. Innovators in Jazz, Improvisation, and the Avant-Garde, Lanham/Md 2006 [book: Scarecrow Press], p. 29-33, 43-55 (I)
Hans-Jürgen von Osterhausen: Musik und Bildende Kunst. Gemeinschaftsausstellung Peter Brötzmann / Han Bennink im Remscheid, in: Jazz Zeitung, 31/3 (Mar.2006), p. 4 (F)
Adam Olschewski: Poesie ist in Musik verwandelte Sprache. Freejazz-Veteran Peter Brötzmann hat sich mit dem Chicago Tentet dem Beatnik Kenneth Patchen zugewandt. Ein kleines Update über Jazz und Lyrik und ihre verschiedenen Annäherungen, in: Frankfurter Rundschau, 20.Apr.2006 (F) [vert.file] [digi.copy]
Andreas Fellinger: Live! Gemütlichkeit unerwünscht. Peter Brötzmann Tentett, Alter Schlachthof Wels, in: FreiStil, #9 (Aug.2006), p. 11 (C)
Leif Wigh: På scen. Tre imponerande improvisatörer. Sonore, Ugglan, Stockholm, in: Orkester Journalen, 74/10 (Oct.2006), p. 22 (C)
Scott Verrastro: Peter Brötzmann Group – „Alarm“ (Atavistic), in: Jazz Times, 37/1 (Feb.2007), p. 132 (R)
Thierry Lepin: Peter Brötzmann, l’insurgé, in: Jazzman, #138 (Sep.2007), p. 30-32 (F/I)
Christian Broecking: Wer auftreten will, muss Geld mitbringen. Peter Brötzmann im Gespräch über das Berliner Jazzfest, Exportsubventionen und seine Musik, in: Berliner Zeitung, 29.Oct.2007, p. 33 (F/I) [digi.copy]
Bill Meyer: Peter Brötzmann Chicago Tentet – „American Landscapes 1“ (Okka Disk 12067); „American Landscapes 2“ (Okka Disk 12068), in: Down Beat, 74/10 (Oct.2007), p. 82 (R: 3 1/2 stars; 4 stars)
Howard Reich: Brotzmann ignites fellow tentet players, in: Chicago Tribune, 3.Dec.2007 (C) [digi.copy]
Michael Jackson: Caught. Ten-Year Brötzmann Tentet Takes Chicago by Storm, in: Down Beat, 75/3 (Mar.2008), p. 22-23 (C) [digi.copy]
NN: Peter Brötzmann / Pal Nilssen – „Love“; Mats Gustafsson – „The Fat Is Gone“ (Smalltown Superjazz), in: Eartrip, #1 (Mar.2008), p. 72-74 (R) [digi.copy]
Anders Lindén: Brötzmann Brölar, in: Orkester Journalen, 76/5 (Oct/Nov.2008), p. 26-27 (poem)
„swm“: Wie ein einziger kollektiver Urschrei. Enjoy Jazz: Debüt von Saxofonist Peter Brötzmanns Sextett Full Blast in der Alten Feuerwache, in: Mannheimer Morgen, 8.Nov.2008 (C) [digi.copy]
Daniel Spicer: Master Blaster. Until you’ve heard saxophonist Peter Brötzmann in the flesh you only can gain a partial sense of the primeval sound and sheer power of the free jazz German pioneer through listening to him on CD. For those who haven’t heard him live already, this month you’ll get the chance at the London Jazz Festival. Daniel Spicer talks to him about his motivations for playing the way he does and looks back at his seminal album ‚Machine Gun‘ 40 years ago, in: Jazzwise, #125 (Nov.2008), p. 30-32 (F/I)
Hans-Jürgen Linke: Das Rudel. Peter Brötzmanns Full Blast in Mannheim, in: Frankfurter Rundschau, 8.Nov.2008 (C) [digi.copy]
Maxi Sickert: Was bleibt, sind die Bilder. Wertmüller, Brötzmann und Haino spielten im Quasimodo ihre Mitmusiker an die Wand, in: die tageszeitung, 8.Nov.2008 (C) [digi.copy]
Amiri Baraka: Digging. The Afro-American Soul of American Classical Music, Berkeley 2009 [book: University of California Press], p. 398-400 (F/R: chapter „Peter Brötzmann, ‚Nipples‘, and Joe McPhee, ‚Nation Time'“)
Andrew Wright Hurley: The Return of Jazz. Joachim-Ernst Berendt and West German cultural change, New York 2009 [book: Berghahn Books], passim; especially p. 118-121 (F: chapter „Peter Brötzmann and the „Kaputtspiel“ (Playing Things to Pieces)“ / „‚Machine Gun‘, Free Jazz, and Politics“)
Erik van den Berg: Han Bennink. De wereld als trommel, Amsterdam 2009 [book: Uitgeverij Thomas Rap], passim (F/I)
NN: Peter Brötzmann – „Berg- und Talfahrt. A Night in Sana’a“ (ARM 02), in: [CD info], Nov.2009 (F) [digi.copy]
Uli Armbruster: Peter Brötzmann – „Berg- und Talfahrt / A Night in Sana’a / Live at ‚Deutsches Haus'“ (ARM 02), in: [CD flyer], Nov.2009 (F) [digi.copy]
Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], passim (F/art work) [digi.copy]
Harald Kisiedu: „European Freedom“. Zum Verhältnis von Musik und Politik bei Peter Brötzmann, in: Wolfram Knauer (ed.): Albert Mangelsdorff. Tension / Spannung, Hofheim 2010 [book: Wolke Verlag], p. 141-155 (F) [digi.copy]
John Corbett: Chicago, Januar 2011 / January 2011, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 14-15 (F) [digi.copy]
Jürgen Arndt: Misha Mengelberg und Peter Brötzmann in improvisatorischen Dialogen zwischen Europa und den USA, in: Jazzforschung/jazz research, #42 (2010), p. 33-58 (F)
Marcello Lorrai: William Parker. Conversazioni sul jazz, Milano 2010 [book: Auditorium], passim (F)
Mike Pearson: Cardiff, Dezember 2010 / December 2010, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 16-17 (F) [digi.copy]
Peter Brötzmann: Personal Statement, in: Jost Gebers (ed.): FMP. Im Rückblick – In Retrospect. 1969-2010, Berlin/Wuppertal 2010 [book: FMP-Publishing], p. 11-16 („I“/photos)
Ralf Dombrowski: Portrait Saxofon. Kultur, Praxis, Repertoire, Interpreten, Kassel 2010 [book: Bärenreiter], p. 51-52 (F: chapter „Stimmen Europas. Von Peter Brötzmann bis Jan Garbarek“); p. 99-100 (F: chapter „Peter Brötzmann. For Adolphe Sax“)
Susanne Buckesfeld: Die Kunst von Peter Brötzmann, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 9-11 (F); englisch translation as: The Art of Peter Brötzmann, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 12-13 (F) [digi.copy]
Dan Rule: No artificial ingredients. Jazz. In his playing as in his art, saxophonist and visual artist Peter Brotzmann is cutting through the claptrap, in: The Age (Melbourne), 1.May 2010, p. 21 (F/I: about his graphic work) [digi.copy]
NN: Hairy Bones, in: Sandra Costantini (ed.): Crossroads. Jazz e altro in Emilia Romagna, Italy, 27.Feb.2010 – 23.May 2010 [festival booklet], p. 22 (F: concert preview) [digi.copy]
Brent Burton: Peter Brötzmann – „Lost & Found“ (FMP), in: Jazz Times, 40/2 (Mar.2010), p. 52-53 (R)
Bill Meyer: Sonore – „Call Before You Dig“ (Okka Disk 12083), in: Down Beat, 77/4 (Apr.2010), p. 52 (R: 3 1/2 stars) [digi.copy]
Daniel Spicer: On Location. Peter Brötzmann, Café Oto, London, in: The Wire, #314 (Apr.2010), p. 81 (C)
John Fordham: 50 great moments in jazz. Peter Bröttmann’s Machine Gun. A trailblazing piece of free jazz that arrived in the revolutionary year of 1968 – and later found a fan in Bill Clinton, in: The Guardian, 22.Nov.2010 (F) [digi.copy]
Uli Kurth: The 4th Quarter of the Triad. Tony Oxley. Fünf Jahrzehnte improvisierter Musik, Hofheim 2011 [book: Wolke], passim, especially p. 159-162 (F)
Wolfram Knauer: Der europäische Free Jazz, in: Helga de la Motte-Haber & Lydia Rilling & Julia H. Schröder (Eds.): Dokumente zur Musik des 20. Jahrhunderts, Teil 2, Laaber 2011 [book: Laaber], p. 118-119 (F: about Rainer Blome’s „Ein neues Gesicht im Jazz. Peter Brötzmann“)
Julian Weber: Sie nennen ihn Machine Gun. Ausnahmemusiker. Er ist der radikalste Vertreter des Free Jazz – der Saxofonist Peter Brötzmann feiert seinen 70sten, in: die tageszeitung (TAZ), 5.Feb.2011 (F/I) [digi.copy]
Volker Lüke: Nicht mehr alle Tassen im Schrank. Peter Brötzmann im HAU, in: Der Tagesspiegel (Berlin), 9.Feb.2011 (C) [digi.copy]
Valeska von Dolega: Peter Brötzmann. Geburtstag eines Grenzgängers, in: Westdeutsche Zeitung, 4.Feb.2011 (F) [digi.copy]
Markus Schneider: Die Teutonische Axt. Dem großen Free-Jazz-Saxofonisten Peter Brötzmann zum 70. Geburtstag, in: Berliner Zeitung, 5./6.Mar.2011 (F) [digi.copy]
NN: Jazz-Musiker Brötzmann stellt seine Bilder aus, in: Westdeutsche Zeitung, 10.Apr.2011 (short F) [digi.copy]
NN: „Rage!“ Un film de Bernard Josse en collaboration avec Gérard Rouy, in: [film info], 30.Apr.2011 (F) [digi.copy]
Alain Brunet: Peter Brötzmann. Un demi-siècle d’improvisation libre, in: , 21.May 2011 (F/I) [digi.copy]
Steven Lafortune: Le jazz expérimental en péril selon Peter Brötzmann, in: La Nouvelle Union (Canada), 21.May 2011 (F/I) [digi.copy]
Nate Chinen: A Kind of Orthodoxy Built on Improvisation, in: New York Times, 9.Jun.2011 (C) [digi.copy]
Valeska von Dolega: Ein Film über Peter Brötzmann. Die leisen Töne der Jazz-Ikone, in: Westdeutsche Zeitung, 16.Jun.2011 (F/I/Film-R: „Brötzmann“) [digi.copy]
Anders Lindén: Brötzmann brölar, in: Orkester Journalen, 79/3 (Jun/Aug.2011), p. 14-15 (poem)
Christian Broecking: Jazzpreis. Er hat wieder gebrötzt, in: Berliner Zeitung, 20.Sep.2011 (F) [digi.copy]
Dan Warburton: Soldier on the Road. Brötz on Film, in: The Wire, #331 (Sep.2011), p. 10 (Film-R) [digi.copy]
Ted Panken: Caught. Vision Fest Brings Brötzmann, New Combos Into Sight, in: Down Beat, 78/9 (Sep.2011), p. 17 (C) [digi.copy]
Gudrun Endress: Peter Brötzmann. Glauben an das, was man tut, in: Jazz Podium, 60/10 (Oct.2011), p. 3-4, 6, 8-9 (I) [digi.copy]
NN: Long Story Short. Brötzmann, in: [festival program], Wels, Austria, 3.-6.Nov.2011 (F) [digi.copy]
„pd“ & Peewee Windmüller: Albert-Mangelsdorff-Preis (Deutscher Jazzpreis) 2011 an Peter Brötzmann, in: Jazz ’n‘ More, Nov/Dec.2011, p. 4 (short F)
Andreas Felber: Einen Peter Brötzmann braucht die Welt! Music Unlimited feierte Peter Brötzmann und sich selbst. Die Welser Dezibel-Festspiele gerieten Anfang November 2011 zum denkwürdigen Ereignis, in: Concerto, Dec/Jan.2011/2012, p. 36 (F)
Christoph J. Bauer: Brötzmann. Gespräche, Berlin 2012 [book: Posth Verlag], passim („I“)
Josef Woodard: Peter Brötzmann. Perpetually Seeking Freedom, in: Down Beat, 79/1 (Jan.2012), p. 40-42, 44-45 (F/I with Peter Brötzmann, Evan Parker, Ken Vandermark, Peer Nilssen-Love) [digi.copy]
Wolfram Knauer & Dieter Mack & Klaus Walter & Armin Köhler: Zitat und Transkulturalität. Beispiele aus der Sicht des Beirats Musik, in: [Goethe-Institut, Protokoll], 4.Mar.2012 (F: Peter Brötzmann – Berg- und Talfahrt: A Night in Sana’a: Live) [digi.copy] {confidential; internal use only}
Shaun Brady: Full Blast & Friends – „Sketches and Ballads“ (Trost), in: Jazz Times, 42/3 (Apr.2012), p. 60-61 (R)
Ben Ratliff: Generations United for Improvisation, Refined but Violent. Peter Brötzmann and Jason Adasiewicz at Le Poisson Rouge, in: new York Times, 6.Sep.2012 (C) [digi.copy]
Wolf Kampmann: Mauerpark. Fluchtpunkte. Kraftvoll interurban, in: Jazz Thing, #95 (Sep/Oct.2012), p. 27 (C)
Andrey Henkin: New York at Night. Peter Brötzmann & Jason Adasiewicz, in: New York City Jazz Record, #126 (Oct.2012), p. 5 (C) [digi.copy]
Jacek Slaski: Ein herrliches Gebrüll! Peter Prötzmann im Hau 2. Eine symbolträchtige Entscheidung. Peter Brötzmann, 71, Träger des Deutschen Jazzpreises, spielte mit seinem Chicago Tentet einen Tag nach dem Ende des diesjährigen Jazzfests, in: Frankfurter Rundschau, 6.Nov.2012 (C) [digi.copy]
Jacek Slaski: Ein herrliches Gebrüll! Peter Prötzmann mit seinem Chicago tentet im Hau 2, in: Berliner Zeitung, 7.Nov.2012 (C) [digi.copy]
Alain Drouot: Peter Brötzmann – „Solo + Trio Roma“ (Victo 122/123), in: Down Beat, 79/11 (Nov.2012), p. 65 (R: 4 stars) [digi.copy]
Daniel Spicer: The Primner. In the second part of our Peter Brötzmann special, Daniel Spicer provides a user’s guide to the veteran saxophonist’s crucial recordings, in: The Wire, #345 (Nov.2012), p. 46-52 (F) [digi.copy]
Daniel Spicer: The Visual Primer. A guide to the art of Peter Brötzmann, in: The Wire, #345 (Nov.2012), p. 53 (F) [digi.copy]
David Keenan: Last Man Standing. Peter Brötzmann is a legend in his own lifetime – at the age of 71 he remains one of the most uncompromising and catalytic figures in Europe’s postwar free music avant garde. In the forst of a two part special, David Keenan meets the saxophonist and visual artist at his home in Wuppertal to hear about some of the forces and experiences that have shaped his total synthesis of life, music and art over more than four decades, in: The Wire, #345 (Nov.2012), p. 38-45 (F/I) [digi.copy]
Willy Theobald: Culture Club. Ist Free Jazz heilbar? Was soll das Theater, wo spielt die Musik? Unser Experte weist den Weg durch den Kulturbetrieb der nächsten Woche. Diesmal: Die Free-Jazz-Legende Peter Brötzmann, in: Financial Times Deutschland, 3.Dec.2012 (F) [digi.copy]
Henrik Günther: Peter Brötzmann: „Wir sind dabei, einzuschlafen“. Der Jazz-Musiker stellte im Café Ada an der Wiesenstraße sein neues Buch vor, in: Westdeutsche Zeitung, 16.Dec.2012 (F/I) [digi.copy]
David Keenan: Last Man Still Standing. We so enjoyed David Keenan’s interview with peter Brötzmann in last month’s issue, that when we found out he had extracted it from a 35,000 word transcript, we asked him to write up part two from the best of the outtakes, in: The Wire, #346 (Dec.2012), p. 32-37 (F/I) [digi.copy]
Daniel Spicer: After the storm – Peter Brötzmann calls time on Chicago Tentet, in: Jazzwise, #172 (Mar.2013), p. 8 (F/I: announces end of tentet) [digi.copy]
Daniel Spicer: Brötzmann / Edwards / Noble, The Green Door Store, Brighton, in: Jazzwise, #172 (Mar.2013), p. 58 (C) [digi.copy]
Jürg Solothurnmann: „Es gibt keine Freundlichkeiten, es gibt nur Musik.“ Jürg Solothurnmann über das neue Buch „Brötzmann – Gespräche“ von Christoph J. Bauer und Peter Brötzmann, in: Jazz ’n‘ More, Mar/Apr.2013, p. 28 (B) [digi.copy]
Mats Guistafsson: Vaxdax. I örat på en discaholic, in: Orkester Journalen, 81/2 (Apr/May 2013), p. 46-47 (F: early FMP releases)
Peter Margasak: Peter Brötzmann Creates Strong Global Legacy. „Long Story Short“ (Trost 112); „Boneshaper“ (Trost 113); Exit!“ (Rune Grammofon 2138); „Provoke“ (Clean Feed 273), in: Down Beat, 80/5 (May 2013), p. 51 (R: 4 1/2 stars; 4 stars; 4 stars; 4 stars) [digi.copy]
Steve Greenlee: „Long Story Short. Curated by Peter Brötzmann“, in: Jazz Times, 43/4 (May 2013), p. 70 (R)
Simon Leth Stolzenbach: Peter Brötzmann. Skamfuld saxofon fra Tyskland, in: Jazz Special, #133 (Jun/Jul.2013), p. 84-87 (F/I)
Olaf Maikopf: Peter Brötzmann Jubiläum in Wels 2011, in: Jazzthetik, 27/7-8 (Jul/Aug.2013), p. 75 (F/R) [digi.copy]
Olivier Ledure: Peter Brötzmann. Un instant chaviré, Montreuil, in: ImproJazz, #200 (Nov/Dec.2013), p. 47-48 (C)
Michael Jackson: Brötzmann / Noble – „I Am Here Where Are You“ (Trost 122), in: Down Beat, 80/12 (Dec.2013), p. 85 (R: 4 stars) [digi.copy]
Oliver Augst: Ab Goldap. Rüdiger Carl im Gespräch mit Oliver Augst, Frankfurt/Main 2014 [book: weissbooks], passim (F) [digi.copy]
Peter Brötzmann & Gérard Rouy: We Thought We Could Change the World. Conversations with Gérard Rouy, Hofheim 2014 [book: Wolke Verlag], passim („I“)
Rainer Bratfisch: Jazz in Berlin, Berlin 2014 [book: Nicolai Verlag], passim (F)
Reiner Kobe: „Brötzmann Conversations with Gérard Rouy. We Thought We Could Change the World“, in: Jazz Podium, 67/6 (Jun.2014), p. 60 (B) [digi.copy]
Ted Panken: The 80 Coolest Things in Jazz Today. Global Jazz. Peter Brötzmann, in: Down Beat, 81/7 (Jul.2014), p. 50 (short F) [digi.copy]
Example for a Jazz Index on Peter Brötzmann
————————————————-
Jazz Index – created on 13. August 2014
The following bibliographical information is drawn from periodicals and books present in the archive of the Jazzinstitut Darmstadt. Our extensive periodical collection comprises more than 55,000 issues of some 1,050 jazz periodicals. Close to two-thirds of the collection has been indexed.
Following the more recent entries are abbreviations denoting the nature of the material in the respective articles. These symbols are:
[A] = analytical remarks
[B] = extensive book review
[BT] = blindfold test
[C] = concert review
[D] = discography
[F] = feature article
[I] = interview
[„I“] = article written by the respective musician himself
[N] = (very short) news item
[O] = obituary
[R] = extensive record review
[T] = transcription
The Jazz Index is a service of the…
Jazzinstitut Darmstadt, Bessunger Strasse 88d, D-64285 Darmstadt, Germany
phone ++49 (6151) 963740, fax ++49 (6151) 963744
This bibliography has been compiled and mailed by … Jazzinstitut Darmstadt,
e-mail: jazz@jazzinstitut.de, Internet: www.jazzinstitut.de
Brötzmann, Peter (ts * b: 6.Mar.1941, Remscheid/Germany; Lexikon: Feather [1976,1999]; Companion [1987]; New Grove [1988,2001]; rororo [1988]; Reclam [1989]; Dictionnaire [1988,1995]; MusicHound [1999]; Rough Guide [1999,2000]; Wölfer [2008]; vertical file: Peter BRÖTZMANN [1986-1987,1992-1995,1999,2002,2006])
***
J.-M. Fehlhaber: Das Peter Brötzmann Trio in Aachen, in: Sounds, 1/1966-67, p. 25-26 (C)
Rainer Blome: Ein neues Gesicht im Jazz. Peter Brötzmann, in: Jazz Podium, 125/8 (Aug.1966), p. 216 (F/I) [digi.copy]
Rainer Blome: Peter Brötzmann – Do It Yourself / Peter Brötzmann Trio, in: Sounds, 4/1967, p. 33-34 (R)
Manfred Miller: Irene Schweizer / Peter Brötzmann. Deserving of wider recognition, in: Jazz Podium, 16/3 (Mar.1967), p. 86-87 (F) [digi.copy]
NN: Jazz in Deutschland 1967. Die Musiker. Peter Brötzmann Trio, in: Jazz Podium, 16/3 (Mar.1967), p. 66 (F) [digi.copy]
NN: Free Jazz – Pop Jazz. Jazz – unverständlich oder populär? Klaus Doldinger und sein Quartett, Vertreter des modernen Jazz und Peter Brötzmann und sein Trio, exponierte freejazzer, liefern sich musikalisch und in der Diskussion eine harte Auseinandersetzung, in: [WDR archive, call slip], 12.May 1967 (call slip; no further information; video not available at the Jazzinstitut) [digi.copy]
Keith Knox: Peter Brötzmann, in: Jazz Monthly, #155 (Jan.1968), p. 15 (F)
Siegfried Schmidt-Joos: „Weil viele Dinge geändert werden müssen.“ Ein Interview mit Peter Brötzmann, in: Jazz Podium, 17/4 (Apr.1968), p. 128-129 (I) [digi.copy]
NN: Wohlklang nein. „Machine Gun“ (Brötzmann 2), in: Der Spiegel, 10.Sep.1968, p. 195 (R) [digi.copy]
Manfred Miller: Peter Brötzmann, in: Sounds, #8 (Sep.1968), p. 16-17 (F)
H.D. Schelte: Peter Brötzmann und die Jazzkritik, Köln 1969 [book: Sounds], passim (F/A: „Machine Gun“) [digi.copy]
Günther Eichler: Zwischen Klarheit und Chaos. Konstruktivismus und Free Jazz im Darmstädter Studentenkeller, in: Darmstädter Echo, 6.May 1969 (C: Peter Brötzmann, Fred van Howe, Peter Kowald, Sven Ake Johansson) [digi.copy]
NN: „Brötzmann kommt“, in: [concert info], Darmstadt, 19.Jun.1969 (short F) [digi.copy]
NN: Das neue Profil der deutschen Jazzmusiker. Peter Brötzmann, in: Jazz Podium, 19/3 (Mar.1970), p. 91-92 (F)
R. Williams: „Nipples“ Is Outstanding, in: Melody Maker, 21.Nov.1970, p. 32 (R)
European Jazz Personalities. German Federal Republic, Part 1, in: Jazz Forum, #13/14 (Fall/Winter 1971), p. 108 (short F: biography)
Dieter Zimmerle: Brötzmann Trio, in: Jazz Podium, 20/8 (Aug.1971), p. 280-286 (F/I with Peter Brötzmann, Fred van Hove, Han Benning) [digi.copy]
Nele Hertling & Peter Brötzmann & Jost Gebers: Free Jazz und Kinder. 15 Kinder & Brötzmann, Van Hove, Bennink, in: Free Jazz und Kinder [EP], FMP S 1/2 (1972) (F/“I“: liner notes) [digi.copy]
W.P.: Peter Brötzmann + Albert Mangelsdorff, in: Sounds, 6/1972, p. 36 (R)
NN: Platte des Monats. Peter Brötzmann Trio + Albert Mangelsdorff, in: Jazz Podium, 21/2 (Feb.1972), p. 34 (R)
R. Williams: Blasting Berlin, in: Melody Maker, 5.Feb.1972, p. 34 (R: Florence Nightingale / The End u.a.)
NN: Brötzmann-van Hove-Bennink, in: Jazz Podium, 21/4 (Apr.1972), p. 104-105 (F)
Peter Schulze: Free Jazz ohne Publikum, in: Jazz Podium, 21/9 (Sep.1972), p. 15-17 (F/I)
NN: Free-Jazz-Förderung, in: Der Spiegel, 19.Mar.1973, p. 137 (short F/I) [digi.copy]
D. Pennequin: Onze Européens parlent de leur musique. Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #220 (1974), p. 19-21
Gérard Rouy: Brötzmann-Mangelsdorff (Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, in: Jazz Magazine, #220 (1974), p. 4-5
Alfred König: Podium Jam Session. Brötzmann „Einheitsfrontlied“, in: Jazz Podium, 23/1 (Jan.1974), p. 27 (letter)
Werner Panke: A Portrait of Peter Brötzmann, in: Jazz Forum, #38 (Dec.1975), p. 46-48 (F/I)
Peter Brötzmann & Jost Gebers: Free Jazz und Kinder, in: Jost Gebers (ed.): For Example. Workshop Freie Musik 1969-1978. Photographs, Documents, Statements, Analyses, Berlin 1978 [book/LP booklet: FMP/Free Music Production], p. 21 („I“)
Peter Brötzmann: 10mal Spaß und Musik / Ten Times Fun and Music, in: Jost Gebers (ed.): For Example. Workshop Freie Musik 1969-1978. Photographs, Documents, Statements, Analyses, Berlin 1978 [book/LP booklet: FMP/Free Music Production], p. 126a-127a („I“)
H. Lukas Lindenmaier: Peter Brötzmann. Interview, in: Cadence, 4/10 (Oct.1978), p. 3, 5-7, 20, 22 (I) [digi.copy]
Werner Panke: Ohne Kompromiß. Weg mit den Jugendsünden des Jazz!, in: Fono Forum, 10/1979, p. 56-57
John Fordham: Storm, in: John Fordham: Shooting from the Hip. Changing Tunes in Jazz, London 1996 [book: Kyle Cathie Limited], p. 83-84 (C; Reprint, from: The Guardian, Oct.1980)
Bert Noglik: Peter Brötzmann, in: Bert Noglik: Jazz-Werkstatt International, Berlin 1981 [book], p. 190-211 (I)
Bernd Ogan: Peter Brötzmann Trio. Aggressivität und Nuancenreichtum, in: Jazz Podium, 30/3 (Mar.1981), p. 22-23
Philippe Haller: Jazz en direct. Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #296 (Apr.1981), p. 14-15 (C)
Werner Panke: Brötzmann-Schönenberg. Unüberhörbare Annäherungen, in: Jazz Podium, 31/2 (Feb.1982), p. 19
Bernd Ogan: Peter Brötzmann Trio. Überraschende, unkalkulierbare Variationen und Spielarten, in: Jazz Podium, 31/5 (May 1982), p. 25
Peter Kostakis: Peter Brötzmann & Harry Miller & Louis Moholo – „Opened, But Hardly Touched“ (FMP), in: Down Beat, 50/4 (Apr.1983), p. 30-32 (R)
Peter Brötzmann: Pieces for Reed-Instruments Solo, Berlin 1984 [sheet music: FMP/Free Music Production] (T)
H.D. Grünfeld: Interview mit Peter Brötzmann. Zu Kurz gekommen: die Klarinette, in: Jazz Podium, 33/11 (Nov.1984), p. 7-8 (I)
Steve Lake: Great Recordings. The Peter Brötzmann Octet – Machine Gun, in: The Wire, #13 (Mar.1985), p. 45 (F/R)
Bernd Ogan: Brötzmann/Hannes Bauer/Bennink (im Nürnberger Jazzstudio), in: Jazz Podium, 34/5 (May 1985), p. 19 (C)
D. Ilic: Peter Brötzmann – 14 Love Poems, in: The Wire, #23 (1986), p. 52 (R)
NN: Szene. Lärm pur von „Last Exit“, in: Der Spiegel, 19.May 1986, p. 185 (short F) [digi.copy]
Steve Lake: Last Exit. The Living End, in: The Wire, #29 (Jul.1986), p. 22-23, 25 (I with Peter Brötzmann, Bill Laswell, Ronald Shannon Jackson, Sonny Sharrock)
Werner Wenzel: Brötzmann – Harth. Offener Austausch, in: Jazz Podium, 35/8 (Aug.1986), p. 27 (C)
Ekkehard Jost: Sieben Wege, ins Freie zu gelangen. Peter Brötzmann: For Adolphe Sax [p. 99-102 (F/A)], Brötzmann – van Hove – Bennink [p. 121-134 (F/A)], in: Ekkehard Jost: Europas Jazz 1960-80, Frankfurt/Main 1987 [book]
Bill Shoemaker: Han Bennink & Peter Brötzmann. First Entrances and Last Exits, in: Down Beat, 54/1 (Jan.1987), p. 24-26 (F/I)
Bill Shoemaker: Peter Brötzmann & Bill Laswell – „Low Life“ (Celluloid), in: Down Beat, 54/8 (Aug.1987), p. 40 (R)
Thomas Tang: Peter Brötzmann & Alfred Harth. Offener Austausch, in: Jazz Podium, 36/12 (Dec.1987), p. 31 (C) [digi.copy]
Michael Rüsenberg: Es ist nicht das Metall – Peter Brötzmann, in: Ekkehard Jost & Annette Hauber & Klaus Wolbert (Hgg.): That’s Jazz. Der Sound des 20. Jahrhunderts, Darmstadt 1988 [book], p. 685-687 (I)
James Brinsfield: Peter Brötzmann – „Last Exit“ (Enemy); „The Noise of Trouble“ (Enemy), in: Down Beat, 55/1 (Jan.1988), p. 27-28 (R)
Edward Jarvis: Tyskfrijazz lever och har hälsan, in: Orkester Journalen, 56/4 (Apr.1988), p. 31-33 (R: several records on FMP)
Ulrich Stock: Peter und Caspar Brötzmann. Nie schön. Der Vater macht Free Jazz, der Sohn Rockmusik, in: Die Zeit, 12.Aug.1988 (F/I) [vert.file]
Thomas Tang: Floros Floridis Meets Peter Brötzmann & Paul Lytton. Energy- and Power-Play, in: Jazz Podium, 38/5 (May 1989), p. 34 (C)
Steve Lake: Backgrounds + Reviews. Last Exit – A Lexicon of Lightning, in: Day In Day Out, #4 (1990), p. 35-36 (F/I)
Michael Scheiner: Das Jazz-Portrait. Peter Brötzmann, in: Jazz Zeitung, 15/2 (Feb.1990), p. 2-3 (F/I)
John Fordham: Cabaret for Elephants, in: John Fordham: Shooting from the Hip. Changing Tunes in Jazz, London 1996 [book: Kyle Cathie Limited], p. 226-227 (C; Reprint, from: The Guardian, Oct.1990)
Ekkehard Jost: Free Jazz. Peter Brötzmann – „Machine Gun“ (BRO 2), in: Barry Kernfeld (ed.): The Blackwell Guide to Recorded Jazz, Cambridge/MA 1991 [book: Basil Blackwell]¸p. 413-415 (R)
Thomas Mießgang: Peter Brötzmann, in: Thomas Mießgang: Semantics. Neue Musik im Gespräch, Hofheim 1991 [book], p. 61-66 (I)
Thomas Tang: Peter Brötzmann zum 50. Einen kleinen Auschnitt aus einem kleinen Leben erzählen, in: Jazz Podium, 40/3 (Mar.1991), p. 10-12 (I)
Markus Müller: Nachrichten aus der Wirklichkeit. Die ganze Wahrheit in zwei Akten, in: Jazzthetik, 5/5 (May 1991), p. 16-23 (I)
Bert Noglik: Danke und guten Weg. Peter Brötzmann zum 50., in: Neue Zeitschrift für Musik, 152/6 (Jun.1991), p. 30-35 (F/I)
Peter Erik Hillenbach: Familienkrach. Portrait: Brötzmann & Brötzmann, in: Zeitmagazin, 27.Mar.1992, p. 46-48, 52 (F/I)
Gérard Rouy: Jazz en direct. Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #311 (Oct.1992), p. 6 (C)
Thomas Tang: Peter Brötzmann. Film-Portrait ist meine Sprache, in: Jazz Podium, 42/1 (Jan.1993), p. 29 (C)
John Corbett: Machine Gun Etiquette, in: The Wire, #108 (Feb.1993), p. 42-43, 46-47 (I) [digi.copy]
Gary Parker Chapin: Brötzmann / Van Hove / Bennink plus Albert Mangelsdorff – „Live in Berlin ’71“ (FMP CD 34/35), in: Coda, #253 (Jan/Feb.1994), p. 25 (R) [digi.copy]
Manu Holterbach, Jérome Noetinger & Pascal Kobert: Peter Brötzmann, in: Revue & Corrigée, #22 (Dec.1994), p. 20-21 (I)
Bert Noglik: Peter Brötzmann Quartet, in: Jazzfest Berlin ’95, Berlin 1995 [program], p. 58-59 (F)
Gudrun Edel-Rösnes: Peter Brötzmann. När det låter runt, starkt och skönt – då tycker jag om det, in: Gränslöst, #1 (May 1995), p. 12-16 (I)
Peter Kemper: Behutsamer Berserker. Peter Brötzmann als unermüdlicher Prophet des freien Jazz, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 12.Sep.1995 (F/C) [vert.cile]
Chema Chacón: Peter Brötzmann, in: Margen (Spain), #8 (Winter 1996/1997), p. 39 (F)
Wolfram Knauer: Emanzipation wovon? Zum Verhältnis des amerikanischen und des deutschen Jazz in den 50er und 60er Jahren, in: Wolfram Knauer (Hg.): Jazz in Deutschland, Hofheim 1996 [book], p. 141-157 (F)
Gérard Rouy: Peter Brötzmann. Le free explosif, in: Jazz Actuel, #3 (Apr.1996), p. 4-5 (I)
Ssirus W. Pakzad & Christian Stolberg: Könner an der Kanne, in: WOM Journal, Aug.1996, p. 40 (short F)
Franck Médioni & Alexandre Pierrepont & Gérard Rouy: Albert Ayler. Message reçu, in: Jazz Magazine, #462 (Sep.1996), p. 34 (short I über Albert Ayler)
Jörg Fischer: „Unser Kopf ist rund, damit das Denken die Richtung ändern kann“. Zur stilistischen Entwicklung Han Benninks unter besonderer Berücksichtigung von Einflüssen aus den bildenden Künsten, Mainz 1997 [Examensarbeit], p. 30-31 (A: Brötzmann/van Hove/Bennink: „Balls“, 1970); p. 50-51 (A: Brötzmann/van Hove/Bennink); p. 54-61 (A: Das Spielen mit verschiedenen Idiomen bei Brötzmann/van Hove/Bennink); p. 70-71 (A: „Schwarzwaldfahrt“); passim (F)
Kouichi Ohshima: Peter Brötzmann Discography, Tokyo 1997 [book: Improvised Company] (D)
Gérard Rouy: Les tendres violences de Peter Brötzmann, in: Jazz Magazine, #470 (May 1997), p. 38-39 (I)
Marcello Lorrai: Peter Brötzmann vecchio ragazzo free, in: Musica Jazz, 53/7 (Jul.1997), p. 28-30, 32 (I)
Felix Klopotek: Peter Brötzmann. Saxophonsoloaufnahmen sind heute keine Besonderheiten mehr…, in: Jazzthetik, 11/9 (Sep.1997), p. 52-55 (F/I)
Adam Strider: Peter Brötzmann. Two Nights in New York City, in: Stridernews, #5 (Jul.1998), p. 6-7 (C)
Patrik Landolt: Peter Brötzmann. Genie des Dilettanten. Das große Donnern und der lange Nachhall, in: DU, Jul.1998, p. 70-72 (F)
Bruce Carnevale: Common Currencies. For European jazz musicians bent on freedom and independence, cultural exchange has led to a new definition of terms, in: Jazziz, 15/9 (Sep.1998), p. 116-117 (F/short I with Evan Parker, Peter Kowald, Peter Brötzmann)
Harald Hult: Öppna Öron. Peter Brötzmann, in: Gränslöst, 4/3 (Sep.1998), p. 36-38 (BT: George Lewis: Ice Cream“; Bose Wärmell: „The Golden View“; Don Cherry & Bernt Rosengren: „Brotherhood Suite II“; Anthony Dalgas: „Manes Begoglou“; Ethnic Heritage Ensemble: „Afro Slick“; David Ware: „Blues for a Change“; Lennie Tristano: „Ghost of a Chance“; John Russell & Roger Turner: „Romney Marsh“)
Wolf Kampmann: Peter Brötzmann Chicago Tentet, in: Jazz Fest Berlin ’99, Berlin 1999 [program booklet], p. 22-23 (F)
Bruce Carnevale: Auditions. Peter Brötzmann – „The Chicago Octet/Tentet“ (Okla Disk), in: Jazziz, 16/1 (Jan.1999), p. 60 (F/R)
Reiner Kobe: Die Like a Dog Quartet – „Little Birds Have Fast Hearts“ (FMP), in: Jazz Podium, 48/1 (Jan.1999), p. 68 (R)
Bob Rusch: Peter Brötzmann Review, in: Cadence, 25/2 (Feb.1999), p. 5-7 (I)
James Hale: Brötzmann 1998, in: Coda, #284 (Mar/Apr.1999), p. 12-14 (F/R)
Sam Prestianni: Peter Brötzmann’s Die Like a Dog Quartet – „Little Birds Have Fast Hearts, No. 1“ (FMP), in: Jazziz, 16/3 (Mar.1999), p. 71 (R)
Steven A. Loewy: Peter Brötzmann Unmasked. Leader of the Pack, in: Coda, #284 (Mar/Apr.1999), p. 8-12 (F/I)
Ben Watson: Peter Brötzmann’s Die Like a Dog Quartet – „Little Birds Have Fast Hearts, Volume Two“ (FMP), in: Jazziz, 16/7 (Jul.1999), p. 81, 83 (R)
Carina Prange: Peter Brötzmann. Wanderer dies- und jenseits der Grenzen, in: Jazz Podium, 48/10 (Oct.1999), p. 30-31 (I)
John Corbett: Machine Gunners. Evan Parker / Peter Brötzmann, in: Down Beat, 66/10 (Oct.1999), p. 40-44 (F/I); response, by Matt Banash, in: Down Beat, 66/12 (Dec.1999), p. 12 (letter)
Jon C. Morgan: Iron Lungs. After four decades of intense activity, Peter Brötzmann’s spirit is undiminished, in: The Wire, #188 (Oct.1999), p. 26-29 (F/I)
Klaus Mümpfer: Solokonzertreihe der Jazz-Fabrik Rüsselsheim mit Mangelsdorff, Schlippenbach, Brötzmann, in: Jazz Podium, 48/11 (Nov.1999), p. 40 (C)
Mark Greenaway: Peter Brötzmann. Nipples Out Again, in: Avant, #17 (fall 2000), p. 25 (F)
Mike Heffley: Northern Sun, Southern Moon. Identity, Improvisation, and Idiom in Freie Musik Produktion, Middletown/CT 2000 [PhD thesis: Wesleyan University], passim, especially p. 568-571, 583-584, 590-591, p. 676-721 (F/I), p. 1332-1334 (A: „Die Like a Dog“, p. 1335-1337 (A: „For Adolphe Sax“) [digi.copy]
Steve Kulak: Dying Like a Dog. Inside the mind of God: Sunday Morning, Frankfurt, with the Peter Brötzmann Quartet, in: Avant, #14 (Winter 2000), p. 6-9 (F)
Patrick Hughes: Peter Brötzmann’s Die Like a Dog Quartet featuring Roy Campbell – „From Valley to Valley“ (Eremite), in: Jazziz, 17/3 (Mar.2000), p. 66-67 (R)
John Corbett: Freeways. A Tour Diary from the Improvised Road with the Peter Brötzmann Chicago Tentet Plus Two, in: Down Beat, 67/10 (Oct.2000), p. 36-39 (F)
Amiri Baraka: Peter Brötzmann Sextet & Quartet – „Nipples“ (Unheard Music Series/Atavistic), in: Jazz Times, 30/10 (Dec.2000), p. 148 (R)
Jon Andrews: Peter Brötzmann Chicago Tentet – „Stone/Water“ (Okadisk); Peter Brötzmann Sextet/Quartet – „Nipples“ (UMS/ALP), in: Down Beat, 67/12 (Dec.2000), p. 76, 78 (R) [digi.copy]
Dan Warburton: On Location. Peter Brötzmann’s Chicago Tentet, Banlieue Bleue Festival, Paris, in: Signal to Noise, #22 (summer 2001), p. 39 (C)
Hannes Schweiger: Peter Brötzmann. Much to Say, in: Jazz Live, 131 (2001), p. 8 (F/I)
Serge Perrot: Peter Brötzmann, in: ImproJazz, #71 (Jan.2001), p. 4-5 (I)
Gérard Rouy: Peter Brötzmann, le colosse de Wuppertal, in: Jazz Magazine, #512 (Feb.2001), p. 24-25 (F/I)
Phil Freeman: Peter Brötzmann Group – „Fuck de Boere“ (Atavistic), in: Jazziz, 18/8 (Aug.2001), p. 50 (R)
Andreas Felber: Peter Brötzmann. Teatime in Wuppertal, in: Jazzthetik, 15/11 (Nov.2001), p. 46-48, 50-51 (I) [xerox in vert.file]
Gérard Rouy: Peter Brötzmann, 60 ans saxophoniste, in: Jazz Magazine, #520 (Nov.2001), p. 34-35 (F/I)
Felix Klopotek: Peter Brötzmann, Gregor Hotz. One That Stood Alone, in: Felix Klopotek: How They Do It. Free Jazz, Improvisation und Niemandsmusik, Mainz 2002 [book: Ventil], p. 45-50 (F)
Klaus Mümpfer: Brötzmann-Sommer. Leidenschaftliche Verausgabung, in: Jazz Podium, 51/1 (Jan.2002), p. 43 (C)
Mitch Myers: Peter Brötzmann – „Fuvk de Boere“ (Unheard Music/Atavistic); Haaz & Company – „Unlawful Noise“ (Unheard Music/Atavistic), in: Down Beat, 69/1 (Jan.2002), p. 73 (R)
Andreas Felber: Der unbezähmbare Realo. Die kultige Sturheit des Peter Brötzmann, in: Jazz Zeit, #30 (Jul/Aug.2002), p. 8 (F/I)
Peter Margasak: Peter Brötzmann, in: Down Beat, 69/9 (Sep.2002), p. 17 (C)
Phil Freeman: Peter Brötzmann Trio – „For Adolphe Sax“ (Atavistic), in: Jazziz, 19/10 (Oct.2002), p. 65 (R)
Marc Chénard: Brötzmann + 9 = Wild Nights at the Casa, Casa del Popolo, Montreal, in: Coda, #306 (Nov/Dec.2002), p. 27-28 (C)
Clifford Allen: Peter Brötzmann, in: All About Jazz, #13 (May 2003), p. 5, 17 (I)
Michael Rosenstein: Peter Brötzmann, Four CDs, in: Coda, #309 (May/Jun.2003), p. 23-24 (R)
Bill Shoemaker: Peter Brötzmann & William Parker & Hamid Drake – „Never Too Late but Always Too Early“ (Eremite); Peter Brötzmann Die Like a Dog Quartet – „Aoyama Crows“ (FMP); Peter Brötzmann Sextet/Quartet – „More Nipples“ (Unheard Music Series/FMP Archive Edition), in: Jazz Times, 33/7 (Sep.2003), p. 108 (R)
Georg Kleinert: Peter Brötzmann Chicago Tentet, in: Jazzclub Magazin (Karlsruhe), 18/4 (Sep/Oct.2003), p. 7 (F: concert preview)
Jérôme Baboulène: Eric Dolphy. L’outrepasseur. La jazz dans la troisième dimension, in: Jazz Magazine, #552 (Oct.2004), p. 18-23 (F/short I with Peter Brötzmann, Denis Colin, Han Bennink, Mats Gustafsson, Joe McPhee, Misha Mengelberg, Evan Parker, Michel Portal, Louis Sclavis, Jef Sicard, Ken Vandermark, Otomo Yoshihide, Mike Zwerin)
Chris Kelsey: Peter Brötzmann Chicago Tentet – „Signs“ (Okkadisk), in: Jazz Times, 34/10 (Dec.2004), p. 125-126 (R)
David Borgo: Sync or Swarm. Improvising Music in a Complex Age, New York 2005 [book: Continuum], passim (F/A)
Mike Heffley: Northern Sun / Southern Moon. Europe’s Reinvention of Jazz, New Haven 2005 [book: Yale University Press], passim; especially p. 137-145 (F: chapter „Peter Brötzmann (Improvisation)“ [digi.copy]; „The ’68ers“); p. 265-266 (F/I: chapter „Peter Brötzmann“) [digi.copy]
Ralf Dombrowski: Basis-Diskothek Jazz, Stuttgart 2005 [book: Reclam], p. 31-32 (R: „Machine Gun“, FMP); reprint, in: Ralf Dombrowski: Basis-Diskothek Jazz, Stuttgart 4/2011 [book: Reclam], p. 35-36 (R)
Thomas Loewner: Peter Brötzmann, in: Peter Niklas Wilson (ed.): Jazz Klassiker, Stuttgart 2005 [book: Reclam], p. 659-666 (F)
Ulfert Goeman: Trio Sonore. Überzeugt mit freiem Spiel, in: Jazz Podium, 54/4 (Apr.2005), p. 40 (C)
Christian Broecking: Peter Brötzmann. Harte Arbeit Free Jazz, in: Jazz Thing, #61 (Nov/Jan.2005/2006), p. 78-79 (F/I)
E. Dieter Fränzel & Dietrich Rauschtenberger: Peter Brötzmann. „Wir hatten den Willen, so weit wie möglich zu gehen“, in: E. Dieter Fränzel & JAZZ AGe Wuppertal (eds.): sounds like whoopataal. Wuppertal in der Welt des Jazz, Essen 2006 [book: Klartext], p. 171-181 (I)
E. Dieter Fränzel & Heiner Bontrup: Peter Brötzmann, der Free Jazz und der Zeitgeist, in: E. Dieter Fränzel & JAZZ AGe Wuppertal (eds.): sounds like whoopataal. Wuppertal in der Welt des Jazz, Essen 2006 [book: Klartext], passim; especially p. 168-170 (F)
E. Dieter Fränzel & JAZZ AGe Wuppertal (eds.): sounds like whoopataal. Wuppertal in der Welt des Jazz, Essen 2006 [book: Klartext], passim (F)
Lloyd Peterson: Music and the Creative Spirit. Innovators in Jazz, Improvisation, and the Avant-Garde, Lanham/Md 2006 [book: Scarecrow Press], p. 29-33, 43-55 (I)
Hans-Jürgen von Osterhausen: Musik und Bildende Kunst. Gemeinschaftsausstellung Peter Brötzmann / Han Bennink im Remscheid, in: Jazz Zeitung, 31/3 (Mar.2006), p. 4 (F)
Adam Olschewski: Poesie ist in Musik verwandelte Sprache. Freejazz-Veteran Peter Brötzmann hat sich mit dem Chicago Tentet dem Beatnik Kenneth Patchen zugewandt. Ein kleines Update über Jazz und Lyrik und ihre verschiedenen Annäherungen, in: Frankfurter Rundschau, 20.Apr.2006 (F) [vert.file] [digi.copy]
Andreas Fellinger: Live! Gemütlichkeit unerwünscht. Peter Brötzmann Tentett, Alter Schlachthof Wels, in: FreiStil, #9 (Aug.2006), p. 11 (C)
Leif Wigh: På scen. Tre imponerande improvisatörer. Sonore, Ugglan, Stockholm, in: Orkester Journalen, 74/10 (Oct.2006), p. 22 (C)
Scott Verrastro: Peter Brötzmann Group – „Alarm“ (Atavistic), in: Jazz Times, 37/1 (Feb.2007), p. 132 (R)
Thierry Lepin: Peter Brötzmann, l’insurgé, in: Jazzman, #138 (Sep.2007), p. 30-32 (F/I)
Christian Broecking: Wer auftreten will, muss Geld mitbringen. Peter Brötzmann im Gespräch über das Berliner Jazzfest, Exportsubventionen und seine Musik, in: Berliner Zeitung, 29.Oct.2007, p. 33 (F/I) [digi.copy]
Bill Meyer: Peter Brötzmann Chicago Tentet – „American Landscapes 1“ (Okka Disk 12067); „American Landscapes 2“ (Okka Disk 12068), in: Down Beat, 74/10 (Oct.2007), p. 82 (R: 3 1/2 stars; 4 stars)
Howard Reich: Brotzmann ignites fellow tentet players, in: Chicago Tribune, 3.Dec.2007 (C) [digi.copy]
Michael Jackson: Caught. Ten-Year Brötzmann Tentet Takes Chicago by Storm, in: Down Beat, 75/3 (Mar.2008), p. 22-23 (C) [digi.copy]
NN: Peter Brötzmann / Pal Nilssen – „Love“; Mats Gustafsson – „The Fat Is Gone“ (Smalltown Superjazz), in: Eartrip, #1 (Mar.2008), p. 72-74 (R) [digi.copy]
Anders Lindén: Brötzmann Brölar, in: Orkester Journalen, 76/5 (Oct/Nov.2008), p. 26-27 (poem)
„swm“: Wie ein einziger kollektiver Urschrei. Enjoy Jazz: Debüt von Saxofonist Peter Brötzmanns Sextett Full Blast in der Alten Feuerwache, in: Mannheimer Morgen, 8.Nov.2008 (C) [digi.copy]
Daniel Spicer: Master Blaster. Until you’ve heard saxophonist Peter Brötzmann in the flesh you only can gain a partial sense of the primeval sound and sheer power of the free jazz German pioneer through listening to him on CD. For those who haven’t heard him live already, this month you’ll get the chance at the London Jazz Festival. Daniel Spicer talks to him about his motivations for playing the way he does and looks back at his seminal album ‚Machine Gun‘ 40 years ago, in: Jazzwise, #125 (Nov.2008), p. 30-32 (F/I)
Hans-Jürgen Linke: Das Rudel. Peter Brötzmanns Full Blast in Mannheim, in: Frankfurter Rundschau, 8.Nov.2008 (C) [digi.copy]
Maxi Sickert: Was bleibt, sind die Bilder. Wertmüller, Brötzmann und Haino spielten im Quasimodo ihre Mitmusiker an die Wand, in: die tageszeitung, 8.Nov.2008 (C) [digi.copy]
Amiri Baraka: Digging. The Afro-American Soul of American Classical Music, Berkeley 2009 [book: University of California Press], p. 398-400 (F/R: chapter „Peter Brötzmann, ‚Nipples‘, and Joe McPhee, ‚Nation Time'“)
Andrew Wright Hurley: The Return of Jazz. Joachim-Ernst Berendt and West German cultural change, New York 2009 [book: Berghahn Books], passim; especially p. 118-121 (F: chapter „Peter Brötzmann and the „Kaputtspiel“ (Playing Things to Pieces)“ / „‚Machine Gun‘, Free Jazz, and Politics“)
Erik van den Berg: Han Bennink. De wereld als trommel, Amsterdam 2009 [book: Uitgeverij Thomas Rap], passim (F/I)
NN: Peter Brötzmann – „Berg- und Talfahrt. A Night in Sana’a“ (ARM 02), in: [CD info], Nov.2009 (F) [digi.copy]
Uli Armbruster: Peter Brötzmann – „Berg- und Talfahrt / A Night in Sana’a / Live at ‚Deutsches Haus'“ (ARM 02), in: [CD flyer], Nov.2009 (F) [digi.copy]
Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], passim (F/art work) [digi.copy]
Harald Kisiedu: „European Freedom“. Zum Verhältnis von Musik und Politik bei Peter Brötzmann, in: Wolfram Knauer (ed.): Albert Mangelsdorff. Tension / Spannung, Hofheim 2010 [book: Wolke Verlag], p. 141-155 (F) [digi.copy]
John Corbett: Chicago, Januar 2011 / January 2011, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 14-15 (F) [digi.copy]
Jürgen Arndt: Misha Mengelberg und Peter Brötzmann in improvisatorischen Dialogen zwischen Europa und den USA, in: Jazzforschung/jazz research, #42 (2010), p. 33-58 (F)
Marcello Lorrai: William Parker. Conversazioni sul jazz, Milano 2010 [book: Auditorium], passim (F)
Mike Pearson: Cardiff, Dezember 2010 / December 2010, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 16-17 (F) [digi.copy]
Peter Brötzmann: Personal Statement, in: Jost Gebers (ed.): FMP. Im Rückblick – In Retrospect. 1969-2010, Berlin/Wuppertal 2010 [book: FMP-Publishing], p. 11-16 („I“/photos)
Ralf Dombrowski: Portrait Saxofon. Kultur, Praxis, Repertoire, Interpreten, Kassel 2010 [book: Bärenreiter], p. 51-52 (F: chapter „Stimmen Europas. Von Peter Brötzmann bis Jan Garbarek“); p. 99-100 (F: chapter „Peter Brötzmann. For Adolphe Sax“)
Susanne Buckesfeld: Die Kunst von Peter Brötzmann, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 9-11 (F); englisch translation as: The Art of Peter Brötzmann, in: Galerie Epikur (ed.): Brötzmann. Arbeiten 1959-2010, Wuppertal 2011 [book: Galerie Epikur], p. 12-13 (F) [digi.copy]
Dan Rule: No artificial ingredients. Jazz. In his playing as in his art, saxophonist and visual artist Peter Brotzmann is cutting through the claptrap, in: The Age (Melbourne), 1.May 2010, p. 21 (F/I: about his graphic work) [digi.copy]
NN: Hairy Bones, in: Sandra Costantini (ed.): Crossroads. Jazz e altro in Emilia Romagna, Italy, 27.Feb.2010 – 23.May 2010 [festival booklet], p. 22 (F: concert preview) [digi.copy]
Brent Burton: Peter Brötzmann – „Lost & Found“ (FMP), in: Jazz Times, 40/2 (Mar.2010), p. 52-53 (R)
Bill Meyer: Sonore – „Call Before You Dig“ (Okka Disk 12083), in: Down Beat, 77/4 (Apr.2010), p. 52 (R: 3 1/2 stars) [digi.copy]
Daniel Spicer: On Location. Peter Brötzmann, Café Oto, London, in: The Wire, #314 (Apr.2010), p. 81 (C)
John Fordham: 50 great moments in jazz. Peter Bröttmann’s Machine Gun. A trailblazing piece of free jazz that arrived in the revolutionary year of 1968 – and later found a fan in Bill Clinton, in: The Guardian, 22.Nov.2010 (F) [digi.copy]
Uli Kurth: The 4th Quarter of the Triad. Tony Oxley. Fünf Jahrzehnte improvisierter Musik, Hofheim 2011 [book: Wolke], passim, especially p. 159-162 (F)
Wolfram Knauer: Der europäische Free Jazz, in: Helga de la Motte-Haber & Lydia Rilling & Julia H. Schröder (Eds.): Dokumente zur Musik des 20. Jahrhunderts, Teil 2, Laaber 2011 [book: Laaber], p. 118-119 (F: about Rainer Blome’s „Ein neues Gesicht im Jazz. Peter Brötzmann“)
Julian Weber: Sie nennen ihn Machine Gun. Ausnahmemusiker. Er ist der radikalste Vertreter des Free Jazz – der Saxofonist Peter Brötzmann feiert seinen 70sten, in: die tageszeitung (TAZ), 5.Feb.2011 (F/I) [digi.copy]
Volker Lüke: Nicht mehr alle Tassen im Schrank. Peter Brötzmann im HAU, in: Der Tagesspiegel (Berlin), 9.Feb.2011 (C) [digi.copy]
Valeska von Dolega: Peter Brötzmann. Geburtstag eines Grenzgängers, in: Westdeutsche Zeitung, 4.Feb.2011 (F) [digi.copy]
Markus Schneider: Die Teutonische Axt. Dem großen Free-Jazz-Saxofonisten Peter Brötzmann zum 70. Geburtstag, in: Berliner Zeitung, 5./6.Mar.2011 (F) [digi.copy]
NN: Jazz-Musiker Brötzmann stellt seine Bilder aus, in: Westdeutsche Zeitung, 10.Apr.2011 (short F) [digi.copy]
NN: „Rage!“ Un film de Bernard Josse en collaboration avec Gérard Rouy, in: [film info], 30.Apr.2011 (F) [digi.copy]
Alain Brunet: Peter Brötzmann. Un demi-siècle d’improvisation libre, in: , 21.May 2011 (F/I) [digi.copy]
Steven Lafortune: Le jazz expérimental en péril selon Peter Brötzmann, in: La Nouvelle Union (Canada), 21.May 2011 (F/I) [digi.copy]
Nate Chinen: A Kind of Orthodoxy Built on Improvisation, in: New York Times, 9.Jun.2011 (C) [digi.copy]
Valeska von Dolega: Ein Film über Peter Brötzmann. Die leisen Töne der Jazz-Ikone, in: Westdeutsche Zeitung, 16.Jun.2011 (F/I/Film-R: „Brötzmann“) [digi.copy]
Anders Lindén: Brötzmann brölar, in: Orkester Journalen, 79/3 (Jun/Aug.2011), p. 14-15 (poem)
Christian Broecking: Jazzpreis. Er hat wieder gebrötzt, in: Berliner Zeitung, 20.Sep.2011 (F) [digi.copy]
Dan Warburton: Soldier on the Road. Brötz on Film, in: The Wire, #331 (Sep.2011), p. 10 (Film-R) [digi.copy]
Ted Panken: Caught. Vision Fest Brings Brötzmann, New Combos Into Sight, in: Down Beat, 78/9 (Sep.2011), p. 17 (C) [digi.copy]
Gudrun Endress: Peter Brötzmann. Glauben an das, was man tut, in: Jazz Podium, 60/10 (Oct.2011), p. 3-4, 6, 8-9 (I) [digi.copy]
NN: Long Story Short. Brötzmann, in: [festival program], Wels, Austria, 3.-6.Nov.2011 (F) [digi.copy]
„pd“ & Peewee Windmüller: Albert-Mangelsdorff-Preis (Deutscher Jazzpreis) 2011 an Peter Brötzmann, in: Jazz ’n‘ More, Nov/Dec.2011, p. 4 (short F)
Andreas Felber: Einen Peter Brötzmann braucht die Welt! Music Unlimited feierte Peter Brötzmann und sich selbst. Die Welser Dezibel-Festspiele gerieten Anfang November 2011 zum denkwürdigen Ereignis, in: Concerto, Dec/Jan.2011/2012, p. 36 (F)
Christoph J. Bauer: Brötzmann. Gespräche, Berlin 2012 [book: Posth Verlag], passim („I“)
Josef Woodard: Peter Brötzmann. Perpetually Seeking Freedom, in: Down Beat, 79/1 (Jan.2012), p. 40-42, 44-45 (F/I with Peter Brötzmann, Evan Parker, Ken Vandermark, Peer Nilssen-Love) [digi.copy]
Wolfram Knauer & Dieter Mack & Klaus Walter & Armin Köhler: Zitat und Transkulturalität. Beispiele aus der Sicht des Beirats Musik, in: [Goethe-Institut, Protokoll], 4.Mar.2012 (F: Peter Brötzmann – Berg- und Talfahrt: A Night in Sana’a: Live) [digi.copy] {confidential; internal use only}
Shaun Brady: Full Blast & Friends – „Sketches and Ballads“ (Trost), in: Jazz Times, 42/3 (Apr.2012), p. 60-61 (R)
Ben Ratliff: Generations United for Improvisation, Refined but Violent. Peter Brötzmann and Jason Adasiewicz at Le Poisson Rouge, in: new York Times, 6.Sep.2012 (C) [digi.copy]
Wolf Kampmann: Mauerpark. Fluchtpunkte. Kraftvoll interurban, in: Jazz Thing, #95 (Sep/Oct.2012), p. 27 (C)
Andrey Henkin: New York at Night. Peter Brötzmann & Jason Adasiewicz, in: New York City Jazz Record, #126 (Oct.2012), p. 5 (C) [digi.copy]
Jacek Slaski: Ein herrliches Gebrüll! Peter Prötzmann im Hau 2. Eine symbolträchtige Entscheidung. Peter Brötzmann, 71, Träger des Deutschen Jazzpreises, spielte mit seinem Chicago Tentet einen Tag nach dem Ende des diesjährigen Jazzfests, in: Frankfurter Rundschau, 6.Nov.2012 (C) [digi.copy]
Jacek Slaski: Ein herrliches Gebrüll! Peter Prötzmann mit seinem Chicago tentet im Hau 2, in: Berliner Zeitung, 7.Nov.2012 (C) [digi.copy]
Alain Drouot: Peter Brötzmann – „Solo + Trio Roma“ (Victo 122/123), in: Down Beat, 79/11 (Nov.2012), p. 65 (R: 4 stars) [digi.copy]
Daniel Spicer: The Primner. In the second part of our Peter Brötzmann special, Daniel Spicer provides a user’s guide to the veteran saxophonist’s crucial recordings, in: The Wire, #345 (Nov.2012), p. 46-52 (F) [digi.copy]
Daniel Spicer: The Visual Primer. A guide to the art of Peter Brötzmann, in: The Wire, #345 (Nov.2012), p. 53 (F) [digi.copy]
David Keenan: Last Man Standing. Peter Brötzmann is a legend in his own lifetime – at the age of 71 he remains one of the most uncompromising and catalytic figures in Europe’s postwar free music avant garde. In the forst of a two part special, David Keenan meets the saxophonist and visual artist at his home in Wuppertal to hear about some of the forces and experiences that have shaped his total synthesis of life, music and art over more than four decades, in: The Wire, #345 (Nov.2012), p. 38-45 (F/I) [digi.copy]
Willy Theobald: Culture Club. Ist Free Jazz heilbar? Was soll das Theater, wo spielt die Musik? Unser Experte weist den Weg durch den Kulturbetrieb der nächsten Woche. Diesmal: Die Free-Jazz-Legende Peter Brötzmann, in: Financial Times Deutschland, 3.Dec.2012 (F) [digi.copy]
Henrik Günther: Peter Brötzmann: „Wir sind dabei, einzuschlafen“. Der Jazz-Musiker stellte im Café Ada an der Wiesenstraße sein neues Buch vor, in: Westdeutsche Zeitung, 16.Dec.2012 (F/I) [digi.copy]
David Keenan: Last Man Still Standing. We so enjoyed David Keenan’s interview with peter Brötzmann in last month’s issue, that when we found out he had extracted it from a 35,000 word transcript, we asked him to write up part two from the best of the outtakes, in: The Wire, #346 (Dec.2012), p. 32-37 (F/I) [digi.copy]
Daniel Spicer: After the storm – Peter Brötzmann calls time on Chicago Tentet, in: Jazzwise, #172 (Mar.2013), p. 8 (F/I: announces end of tentet) [digi.copy]
Daniel Spicer: Brötzmann / Edwards / Noble, The Green Door Store, Brighton, in: Jazzwise, #172 (Mar.2013), p. 58 (C) [digi.copy]
Jürg Solothurnmann: „Es gibt keine Freundlichkeiten, es gibt nur Musik.“ Jürg Solothurnmann über das neue Buch „Brötzmann – Gespräche“ von Christoph J. Bauer und Peter Brötzmann, in: Jazz ’n‘ More, Mar/Apr.2013, p. 28 (B) [digi.copy]
Mats Guistafsson: Vaxdax. I örat på en discaholic, in: Orkester Journalen, 81/2 (Apr/May 2013), p. 46-47 (F: early FMP releases)
Peter Margasak: Peter Brötzmann Creates Strong Global Legacy. „Long Story Short“ (Trost 112); „Boneshaper“ (Trost 113); Exit!“ (Rune Grammofon 2138); „Provoke“ (Clean Feed 273), in: Down Beat, 80/5 (May 2013), p. 51 (R: 4 1/2 stars; 4 stars; 4 stars; 4 stars) [digi.copy]
Steve Greenlee: „Long Story Short. Curated by Peter Brötzmann“, in: Jazz Times, 43/4 (May 2013), p. 70 (R)
Simon Leth Stolzenbach: Peter Brötzmann. Skamfuld saxofon fra Tyskland, in: Jazz Special, #133 (Jun/Jul.2013), p. 84-87 (F/I)
Olaf Maikopf: Peter Brötzmann Jubiläum in Wels 2011, in: Jazzthetik, 27/7-8 (Jul/Aug.2013), p. 75 (F/R) [digi.copy]
Olivier Ledure: Peter Brötzmann. Un instant chaviré, Montreuil, in: ImproJazz, #200 (Nov/Dec.2013), p. 47-48 (C)
Michael Jackson: Brötzmann / Noble – „I Am Here Where Are You“ (Trost 122), in: Down Beat, 80/12 (Dec.2013), p. 85 (R: 4 stars) [digi.copy]
Oliver Augst: Ab Goldap. Rüdiger Carl im Gespräch mit Oliver Augst, Frankfurt/Main 2014 [book: weissbooks], passim (F) [digi.copy]
Peter Brötzmann & Gérard Rouy: We Thought We Could Change the World. Conversations with Gérard Rouy, Hofheim 2014 [book: Wolke Verlag], passim („I“)
Rainer Bratfisch: Jazz in Berlin, Berlin 2014 [book: Nicolai Verlag], passim (F)
Reiner Kobe: „Brötzmann Conversations with Gérard Rouy. We Thought We Could Change the World“, in: Jazz Podium, 67/6 (Jun.2014), p. 60 (B) [digi.copy]
Ted Panken: The 80 Coolest Things in Jazz Today. Global Jazz. Peter Brötzmann, in: Down Beat, 81/7 (Jul.2014), p. 50 (short F) [digi.copy]